mandag den 9. september 2013

Århus FoodFestival 2013




Kender du food festival? Jeg gjorde ikke, så i weekenden inviterede jeg min gode veninde Elisa med en tur ud på Tangkrogen, for at opleve food festivallen.Vejret var perfekt og der var masser af mennesker.
Vi fik set os omkring fik smagt på lakrids fra Johan Bülows, Forskellige honninger fra HELT, produkter fra "Smag på Sønderjylland" bl.a. lækre safte fra Vibegaard.
Der blev også smagt på oste bl.a. fra Them Oste, Skyr produkter fra Løgismose.
Der var så mange boder, at jeg ikke husker dem alle sammen.
Vi sluttede af med, at høre Kirstens fortælle om de produkter hun laver med frugter og urter fra klosterhaven.

Lørdag formiddag var vi klar til endnu en dag ude på Tangkrogen.
Vi startede ud med, at være med i en blindtest hos AU - Instituttet for Fødevarer hvor vi fik lov til, at smage på nogle forskellige safte.
Derefter var vi inde hos Antropologisk Smagssalon også fra AU. Her var vi igennem en "forhindringsbane" hvor vi fik testet vores sanser mht. mad. Til sidst fik vi udleveret en tallerken med 2 stykker ost og en skumfidus som vi så skulle smage på og fortælle hvad vi syntes og følte.
Den første stykke ost var fast og smagte mærkeligt.
Det næste stykke var mere som en salattern/feta og jeg fornemmede ligesom en bedre eftersmag lidt sødme og så spiste jeg skumfidusen som smagte af skumfidus. Efter at have fortalt hvad vi følte og smagte fik vi at vide at de 2 stykker ost var den SAMME ost. Ja der kan man bare se. Jeg var overrasket.

foto: Elisa.
Det var hyggeligt, at gå rundt ved de forskellige stande og tale med producenterne. Man mærker virkelig hvordan de brænder for deres produkter. Og vi fik også begge købt nogle en masse lækre produkter vi ikke kendte i forvejen, eller kun havde hørt om.
Og vi fik også lidt produkter med hjem, som vi i den nærmeste fremtid vil vi hver især vil fortælle mere om her på bloggen.
Det har været en rigtig god oplevelse, men jeg syntes jeg savnede noget.
Selv kan jeg godt lide, at bage især kager og lave andre søde sager.
Jeg blev overrasket over, at der ikke var større udbud af producenter i dette område.
Kage er jo en del af den danske kultur men hvor var de?
Dette område håber jeg bliver større næste år.
Smagsprøverne burde måske også være bedre. Når man betaler så stor entre pris burde udbuddet også være bedre end sådan nogle små bitte hapser. De fleste steder skulle man  betale for at få lov til at smage. Det får ikke mig til, at købe noget hvis jeg først skal betale for bagefter finde ud af om det er noget jeg vil have med hjem.

Til jer der ikke kender til Food festival, kan jeg fortælle, at det er en stor messeplads med samlingspunkt for alle madentusiaster fra den almindelige forbruger til den professionelle kok. Kokkeelever får lov at vise hvad de kan, der bliver debatteret om mad og så kan man besøge den ene stand efter den anden. Alt sammen er mad og drikke.
 "Food Festivals store vision at udbrede kendskabet til den nordiske gastronomi og danske råvarer såvel nationalt og internationalt" kan man læse inde på deres hjemmeside.
Pladsen er ret stor og kan godt anbefale, at man har billet til flere dage for man får ikke det hele med på en dag..


Årets fangst.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar


Jeg vil stadig anbefale jer at sende jeres kommentar fra en computer da man ikke altid kan regne med at ens besked går igennem hvis man skriver fra iphone el ipad, men prøv.
Jeres kommentar er gået igennem hvis i får beskeden om at den venter på at blive godkendt.