lørdag den 28. juni 2014

Hyldeblomst saft uden citron.


Det er sommer der er sol og jeg har lavet hyldeblomst saft.
Jeg har endelig prøvet, at lave min egen hjemmelavede hyldeblomst saft og den smager rigtig skønt.
Den er lavet uden citron da jeg ikke kan tåle citrusfrugter. Det fungere meget fint uden.
Det kræver ikke den helt store erfaring, at lave sin egen saft så har du lyst til, selv at prøve det kan du læse herunder hvordan jeg gjorde.

Hyldeblomst saft:
1,5L

Du skal bruge:
1 kg sukker
1 brev citronsyre af 20 gram
10 dl vand
20-30 hyldeblomst skud.
Atamon


Fremgangsmåde:
Find blomsterne i skovområder væk fra trafikken, så er du sikker på, at de ikke er forurenet med bilos.
Blomsterne skal bruges kort efter de er blevet plukkede.
Ryst dem let så små kryb og andet ryger af.
Skyld dem hurtigt i kold vand og kom dem derefter over i den skålen/gryden.
Bland sukker og citronsyre sammen.
Kog vandet og hæld det over sukkeret og citronsyre blandingen.
Når sukkeret er smeltet hældes det over hyldeblomsterne.
Rør lidt rundt i det og lad det køle af.
Efter afkølet dækkes det til og sættes på køl i køleskabet i 4-5 dage.

Når blandingen har trukket sigtes den inden den hældes på flasker.
Min saft blev sigtet gennem et viskestykke.
Bland evt. lidt atamon i saften så kan den holde sig længere.
Inden saften hældes på flasker skyldes disse også med atamon.
Har du meget saft kan det uden problemer fryses ned.
Opbevares i køleskabet.


TIP:
Frys saften ned i isterning poser.
Kom et par terninger ned i en kande med kold vand og nyd det i den varme sommersol.

3 kommentarer:

  1. God søndag søde,

    lækkert med hyldeblomstsaft:-)
    Jeg elsker det også.
    Vil lige give dig en god idé, som jeg lærte på en messe:
    Varm hyldeblomstsaft med en slat whisky i og lidt honning:-) Smager skønt!

    Se også disse vafler med hyldeblomst:
    http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/06/rugvafler-med-hyldeblomst-og.html

    Hilsner fra Charlotte

    SvarSlet
  2. Hej Anette. Jeg har lavet denne saft til en gæst, der ligesom dig ikke kan tåle citroner. Nu kom jeg så til at tænke på citronsyren - kan man tåle den, hvis man ikke kan tåle citroner? Mvh. Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe.
      Tak for din besked.
      Jeg må være dig svar skyldig. Allergi kan være forskellig fra person til person. Jeg kan fx godt drikke denne saft. Der er også citronsyre i det meste marmelade. Du er nok nødt til at spørge personen om hun/han slår ud ved citronsyre.
      Mvh Anette

      Slet


Jeg vil stadig anbefale jer at sende jeres kommentar fra en computer da man ikke altid kan regne med at ens besked går igennem hvis man skriver fra iphone el ipad, men prøv.
Jeres kommentar er gået igennem hvis i får beskeden om at den venter på at blive godkendt.