lørdag den 27. april 2013

Rug havre brud + opskrift

Så er der blevet bagt lækre rug havre boller.
Jeg har fundet en opskrift frem fra gemmerne som jeg er blevet ret glad for at bage.
Det en nem opskrift og brudene kan bruges til mange ting.
 

 
Prøv dem i vil sikkert også syntes de er lækre. De smager bedst når de er frisk bagte, men kan godt holde nogle dage så man kan have dem med i madpakken el hvad man nu har lyst til.

Sådan laver du rug havre brud:

Ingredienser
5 dl lunkent vand
50 g gær
2 tsk. sukker
2 tsk. salt
2 æg (str. M el L)
150 g rugmel
4 spsk. olie
100 g havregryn
450-550 g hvedemel (det er ikke helt til at sige hvor meget dejen må ikke være for våd men hellere ikke tør kom derfor kun lidt i af gangen og føler du ikke det nok kom lidt mere i dejen skal klistre)

Sådan gør du:
Opløs gær, salt og sukker i vand.

Bland æg i.
Tilsæt olie, rugmel og havregryn.
Tilsæt hvedemelet, lidt af gangen, dejen skal forblive smidig.
Æltes godt igennem og hæver ca. 1 time.
Del dejen ud i den str. dej du syntes brudet skal være (jeg fik 11 stykker ud af denne omgang)  og lad dem hæve i ca. 30 min.
Pensel med vand i to omgange og drys med hvad end du ønsker. Jeg brugte birkes.
Bages ca. 15-20 min ved 200 grader midt i ovnen.

Da jeg lavede dem sidst havde jeg dem ikke ude og ælte igennem da jeg brugte min kitchen aid til at lave dejen.
Og efter dejen havde hævet kom jeg dejen direkte over på bagepladen og lod dem der efter hæve i 30 min.
Det blev nogle lækre luftige brud.

1 kommentar:

  1. Den skal jeg helt sikkert lave snart! God 1. maj til dig.

    SvarSlet


Jeg vil stadig anbefale jer at sende jeres kommentar fra en computer da man ikke altid kan regne med at ens besked går igennem hvis man skriver fra iphone el ipad, men prøv.
Jeres kommentar er gået igennem hvis i får beskeden om at den venter på at blive godkendt.