onsdag den 10. april 2013

Fødselsdag hurra hurra

Fredag den 5 april havde jeg fødselsag og derfor havde jeg gang i mit lille hjemmebageri.
Kage bagning er lige mig og kan godt lide at pusle med nye opskrifter jeg finder på nettet eller i omgangskredsen.
Foruden de klassiske boller som der skal være med på et fødselsdags bord bagte jeg påske cupcakes og som noget helt nyt påske kage æg.

Cupcakes er noget af det jeg godt kan lide at lave.
Det er desværre ikke så tit jeg får dem bagt, men jeg gør det gerne og vil rigtig gerne lave masser af dem så jeg kan blive rigtig god til, at pynte dem.
Jeg bagte en vanille cupcake hvor jeg kom hjemmelavet karamel i.
Dejen er fra bogen "Julias Cupcakes"
(En rigtig god begynder cupcakes bog jeg varmt kan anbefale)
Karamellen er lavet af en dåse kondenseret mælk.
Smagte kagen ved en venindes søns barnedåb sidste år og tænkte at det skulle jeg da også prøve.

En af mine venner havde i forbindelse med sin fødselsdag lavet nogle søde påske kage æg. Disse æg fik jeg også lyst til, at lære at lave og så gik jeg ellers igang med at udspørge hende om hvordan jeg lige kunne lave dem.
Det er rigtige hønse æg der er blevet farvet og så ned med den kage dej man selv ønsker.
Jeg har brugt alm frugt farve til, at male æg med, men jeg vil nok anbefale, at man finder noget rigtig maling til æg.
Det var ikke helt nemt, at få farven til at blive på skallerne, men det lykkes og jeg syntes de meget søde.

Fremgangsmåde:
Jeg kom en chokoladekage dej i som er et stort hit her i familien og derfor en sikker vinder.
Først fik jeg prikket huller i mine æg og fjernede lidt af skallen samt fik hele ægget ud.
Skallen blev derefter ren gjort inden jeg kom dej i æget.
Inden der kommes dej i ægget skal skallen smøres indvendigt med smør eller olie. (jeg købte en amo sprey smør)
Fyld ægget halvt op.
De er blevet sat i en muffinform og sølvpapir rundt for at støtte ægget mens det blev bagt.
Hvor lang tid de skal bages afhænger af den kage dej der kommes i æget men hold øje med ægget.

Tak til Liselotte for, at give et lynkursus i disse kager.
Herunder ligger der en video af hvordan man kan lave kageæg. Det er en engelsk video, men den er enkel og til at forstå.


Jeg havde en rigtig god fødselsdag. Vejret var rigtig lækkert, havde familien på besøg til aftensmad og kagebord.
Jeg fik også en masse lækre gaver jeg slet ik kan klage over.
Tak for alle gaverne.
På billedet kan i se hvad jeg har fået:
Fifty Shade I mørket og Fri
Oplevelsesboks fra go dream
Gavekort til tøj
Penge til ny spisebordslampe
Et margurit vedhæng til mit Story armbånd.
En hævekurv
1 kageform til cupcakes med låg



3 kommentarer:

  1. Du har godt nok fået nogen fine ting :)
    Har du læst fifty shades, eller er det 1'eren? Synes de er så gode de bøger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia.
      Jeg fik den 1 Fifty Shades i julegave så der er de 2 andre der ligger på bordet ;) Tak fordi du kiggede forbi

      Slet
  2. Selv tak!

    Hvad synes du om bøgerne? :D

    SvarSlet


Jeg vil stadig anbefale jer at sende jeres kommentar fra en computer da man ikke altid kan regne med at ens besked går igennem hvis man skriver fra iphone el ipad, men prøv.
Jeres kommentar er gået igennem hvis i får beskeden om at den venter på at blive godkendt.