søndag den 26. december 2010

Sådan fejre jeg julen

Julen er ved at være over og vi ser frem mod årets sidste dag.
Og hvordan fejre jeg så jul i min familie?

Vi starter den 23 dec. hvor vi spiser risengrød til aftensmad. Der blir lavet en god potion, for resten skal bruges til ris a la mande den 24.
Når der så er set julekalender går vi i gang med at pynte juletræet mens vi høre et quiz program i radioen med julemusik.
Træet er ikke pyntet efter årets modefarve. Vi pynter med det julepynt vi altid har pyntet med og noget min mor har arvet fra min mormor.
Når vi er færdig med at pynte juletræ laver vi havregryns kugler.

Den 24 tager vi i kirke. Normalt er det oppe i den kirke jeg er døbt og konfirmeret. Der er en præst som vi altid benytter os af, han gør at de faktisk kan være sjovt at komme i kirken og man sidder og griner lidt.
Middagen i vores familie består af and, brunede kartofler, alm kartofler, franske kartofler, sovs og rødkål. Men nu da vi har fået min søsters kæreste med i familien kan der godt snige sig lidt flæskesteg ind på bordet.
Mine forældre starter med noget julekål til frokost. Det har jeg ikke lært at spise så det er ikke en del af min juletradition, men en del af familiens. Der blir også spist grønlangkål (tror jeg nok det hedder) min far er fra nord og min mor er fra syd så begge dele skal jo spises.
Ris a la manden nydes også med en mandel og mandelgave. I vores familie er det den der får mandlen der har mandelgaven med til næste jul.
Vi danser rundt om træet og synger de traditionelle sange. Vi slutter af med julekonfekt mens vi får gaver. Vi får en alle sammen en gave på samme tid og først når alle har pakket ud og set hvad hinanden har fået fortsætter det indtil der ikke er flere gaver tilbage.

2. juledag blir fejret nede i Horsens hos en af mine onkler hvor vi danser om træet og får besøg af julemanden der har gaver med til de yngste i familien.

En tradition som min søster, hendes kæreste og jeg har startet er at vi skal ind og se talegaver til børn (nu comedy aid) Stort stand up show i Musikhuset hvor overskudet går til et godt formål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar


Jeg vil stadig anbefale jer at sende jeres kommentar fra en computer da man ikke altid kan regne med at ens besked går igennem hvis man skriver fra iphone el ipad, men prøv.
Jeres kommentar er gået igennem hvis i får beskeden om at den venter på at blive godkendt.