onsdag den 26. december 2012

Hjemmelavet julekenfekt

Som de sidste par år har jeg igen været i gang med at lave lidt konfekt til jule hyggebordet.

I år kastede jeg mig ud i noget nyt. Syntes lige, at jeg ville prøve noget nyt og anderledes, så det blev til salt flødekarameller og marcipan/havregryns kugler.

Salt karamellerne faldt jeg over i et dameblad og det så ikke helt så svært ud, så jeg gik i krig og det lykkes.
Og så smager de nu meget godt.
Det er en lidt sjov fornemmelse, at de smager af salt i starten, men det fungere nu meget godt.
Jeg havde dog lidt udfordringer. Ifølge opskriften skulle massen stå på køl i et døgn og derefter skæres ud i stykker.
Da jeg kom hjem søndag aften var den hård og ikke til at skære ud det var virkelig svært, så da jeg havde skåret halvdelen ud gad jeg bare ik bruge mere tid på det. Og ikke nok med det så klister de også sammen i skålen. Min mor sagde jeg skulle have pakket dem fint ind i noget cellofan, og det tænkte jeg også på, men jeg har ikke lige noget til at ligge herhjemme, men det var nok en ide at smutte ud og få fat i en rulle så jeg altid har noget at ligge.

Marcipan/havregryns kuglerne opskriften har jeg fra Irma.
Anderledes men noget alle kan være med på.
Jeg lavede dem i flere udgaver.
Den rigtige opskrift lød på at det var en "dej" af havregryn, marcipan og lidt smør. Inden i kuglen skulle der et stykke nougat samt en usaltede pistacienød.
Det blev til 3 slags ud af samme "dej"
1: Pistacienød med nougat drysset med hakkede pistacienødder.
2: Kun med nougat drysset med sukker snefnug.
3: Ingen fyld. drysset med sukker kugler og glimmer (glimmer pynten har jeg købt hos hende her dengang jeg var på cupcakes workshop)
De smager alle sammen godt og ikke særlig meget af marcipan.
De blev pakket fint ind i en kagedåse og silkeparpir.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar


Jeg vil stadig anbefale jer at sende jeres kommentar fra en computer da man ikke altid kan regne med at ens besked går igennem hvis man skriver fra iphone el ipad, men prøv.
Jeres kommentar er gået igennem hvis i får beskeden om at den venter på at blive godkendt.